sábado, 9 de abril de 2011

Voleu llegir un conte amb sorpresa final?



Voleu llegir un conte amb sorpresa final?



"Estimat,
T’he de deixar.
Potser podria insinuar-t’ho, mig dir-t’ho, fer-ho
de mica en mica... Però em sembla que el millor és
deixar-te de manera decidida.
Ja sé que hi ha moltes maneres més suaus o més
romàntiques d’acabar una relació. Podria dir-te
que et deixo perquè el nostre amor és impossible o
perquè algú s’ha interposat entre nosaltres. Però
t’enganyaria. I m’estimo més ser-te sincera perquè
et tinc massa apreci per dir-te mentides.
Senzillament, et deixo perquè vull viure noves
experiències, tenir noves sensacions i fer la meva
vida.
Tinc ganes de ser jo mateixa, de fer amics nous,
de conèixer gent i de veure món.
En la majoria de relacions, quan s’acaben, l’un
busca defectes a l’altre, com si calgués l’excusa de

ESTIMAT, T’HE DE DEIXAR
10
fer algun retret o de trobar alguna culpabilitat per
tenir la valentia de deixar-ho estar.
Jo, si vols que et digui la veritat, encara que volgués,
em sembla que no te’n sabria trobar, de defectes.
Aquests dos anys al teu costat han estat meravellosos.
Hem descobert tantes coses junts! Hi ha tantes
vivències, tants records bells i dolços que associaré a
tu. Ara mateix em vénen a la memòria les passejades
pel parc de la Ciutadella fins que es feia fosc, les pujades
els caps de setmana a Cassserres a veure la meva
àvia, que ens feia un pastís amb móres de l’hort i el
trobàvem dolcísssim, i ens donava un formatge de cabra
i un potet de mel de romaní; o les vacances en
aquella caseta de pescadors del port de Na Macaret,
a Menorca, les primeres que jo feia a la platja i que al
teu costat van ser esplèndides i molt relaxants. I podria
recordar moltes coses més, totes tan boniques...
Però m’estimo més no fer-ho perquè els bons records
de vegades són com les roses oloroses amb
tacte de seda, que ens sedueixen amb el seu vellut i
el seu perfum, però ens punxen amb les espines
que se’ns enganxen a la pell i no ens deixen marxar.
I a mi em fa por que em passi això, estimat.
I potser al començament em passarà, i em trobaré
com si tingués una punxa clavada, però de mica
en mica trobaré el meu lloc. I tu també trobaràs el
teu. N’estic segura.
Em diràs per què t’escric aquesta carta tan llarga,
però és que vull que sàpigues que he estat molt bé
11
amb tu. M’has donat alegria, felicitat, seguretat,
calma... i un munt de coses més.
En tot aquest temps que hem estat junts no m’he
trobat mai sola. Tu sempre has estat al meu costat.
Sobretot en els moments més durs. No m’has fallat
mai. Fins i tot quan em vaig encandilar per un altre,
em vas saber comprendre i vas estar al meu costat.
I això és molt important. Només per aquest sol fet
ja t’estaré sempre agraïda.
De vegades em fa la impressió que hem estat
junts tota la vida i que no podré viure sense tu. És
com si formessis part de mi. És per això que encara
et demano amb més força que t’apartis del meu
camí.
Potser pensaràs que m’han aconsellat les meves
amigues i tindràs raó. Però ha estat perquè jo els
ho he demanat. No els donis la culpa de res, sisplau.
És veritat que m’han aconsellat i que m’han
dit que no hauria d’anar amb algú tan petit com tu,
però vull que sàpigues que la decisió final l’he pres
jo i només jo. M’ho he pensat molt, però ara ja està
presa i no em faré pas enrera.
També deuràs pensar que la meva mare m’ha pressionat
o m’ha influenciat. Doncs no. Ella no s’hi ha
ficat. M’ha deixat fer, i m’ha donat el seu suport en
tot moment. Encara que puguis pensar el contrari,
ni ella ni el meu pare no han tingut mai res en contra
teu i sempre han respectat la nostra relació.
Una cosa que et vull demanar és que, sisplau, no
intentis veure’m. Amb això l’únic que aconsegui
12
ríem és que la separació encara fos més dolorosa,
lenta i traumàtica.
Per acabar, només dir-te que faig el que crec que
he de fer.
Adéu, estimat.
Adéu, estimat xumet.
T’he de deixar.
T’he de deixar perquè vull ser una nena gran i les
nenes grans ja no en duen, de xumet.
Imagina’t com es riurien de mi els nens de l’escola
si encara em veiessin arribar amb tu.
Aquests dos anys han estat meravellosos, però la
vida continua...
Paula.
P.D.: Sé que la meva germana petita està enamorada
de tu, però no és per això que et deixo.
Et demano, sisplau, que no te’n vagis amb ella.
Seria molt dur haver-te de veure cada dia."




Hermínia Mas,Estimat, t’he de deixar, Edicions del Roure de can Roca.


Propostes  per pensar i dialogar sobre diferents emocions després de llegir els contes.

1-   Estimat, t’he de deixar
2-   La noia del biquini blanc
3-   El tímid
4-   Sobre gustos...
5-   El destí dels diners
6-   El vas i la copa
7-   El secret de la persiana
8-   Que sigui ric
9-   La noia de Pedralbes
10-                     El petó
11-                     Ensenyar
12-                     Somnis de paper
13-                     La màgia de Gaudí
14-                     El col.leccionista
15-                     Geni de la informàtica


Per dialogar

           
1-      Estimat, t’he de deixar.

a)     Creieu que és difícil prendre la decisió d’apartar-se o de deixar una persona?
b)     I d’un animal de companyia o algun objecte amb un valor sentimental?
c)      Heu hagut de separar-vos d’algú o d’alguna cosa? Parleu de les vostres experiències.

2-      La noia del biquini blanc.

a)     Donem massa importància a les aparences?
b)     Us formeu l’opinió sobre una persona abans de conèixer-la?
c)      És  important l’aspecte físic?




3-      El tímid

a)     Sou tímids o coneixeu algú que sigui tímid?
b)     Com creieu que es manifesta la timidesa?
c)      Creieu que el fet de ser tímid impedeix de fer moltes coses?
d)     Com penseu que es pot superar la timidesa?


4-      Sobre gustos

a)     Els protagonistes d’aquest conte troben problemes a tothom i són molt maniàtics. Creieu que tots tenim les nostres “manies”?
b)     Teniu alguna mania o algun prejudici?



5-      El destí dels diners

a)     Us gasteu els diners quan en teniu, o sou estalviadors?
b)     En què us agrada gastar-vos els diners?
c)      Si estalvieu, amb quina finalitat ho feu?
d)     Creieu que és útil estalviar?
               
-

6-      El vas i la copa

a)     Creieu que els contraris s’atreuen o que això és un mite?
b)     Us atreuen més les persones amb qui teniu coses en comú, o les persones diferents de vosaltres?


7-      El secret de la persiana

a)      Coneixeu persones que estiguin a l’atur o que hi hagin estat?
b)      Quines són les qualitats positives que penseu que té la Maria-Àngels?


8-      Que sigui ric

a)      Què en penseu, de la protagonista d’aquest conte?
b)      Quin sentiment o sentiments us provoca: pena, enveja, odi, identificació...?
c)      Creieu que hi ha gent que és així?

9-      La noia de Pedralbes

-         Creieu que el personatge que retrata aquest conte és d’una altra època i que actualment ja no passaria tot el que s’explica en aquesta història?
-         Quines coses creieu que encara passen i quines creieu que no?


10-   El petó

-         Penseu que la Montserrat va reaccionar correctament o que va tenir una reacció d’orgull?
-         Creieu que després es devia penedir de la seva reacció?


11-   Ensenyar

-         Recordeu algun professor o alguna professora que hagi estat molt important per a vosaltres?
-         Per què?


12-   Somnis de paper

-         Creieu que és bo ser somiador o que és milloer tocar sempre de peus a terra i no somiar gaire?
-         Sou somiadors?
-         Teniu algun somni que algun dia us agradaria complir?


13-   La màgia de Gaudí

-         Heu visitat la Sagrada Família?
-         Coneixeu o heu visitat altres obres de Gaudí? Us han agradat? Per què?


14-   El col.leccionista

-         Col.leccioneu alguna cosa actualment, o heu col.leccionat alguna cosa en una altra època de la vostra vida?
-         Coneixeu algú que faci alguna col.lecció?
-         Si no tinguéssiu cap límit d’espai ni de diners, què us agradaria col.leccionar?


15-  Geni de la informàtica

-         Coneixeu alguna persona que tingui molta habilitat amb les matemàtiques?
-         Quina és la vostra principal habilitat?
-         Quines són les coses que us surten millor i quines les que us surten pitjor?




Algunes propostes per escriure:



1-      Estimat, the de deixar

a) Canvieu l’objecte sorpresa  del conte per un altre  i reescriviu el final.


2-      La noia del biquini blanc

a) Descriviu una persona que us sembli atractiva físicament i una altra que us atregui pel seu caràcter o manera de ser.


3-      El tímid

a) Apunteu característques o actituds pròpies d’una persona tímida. Contrasteu el que heu apuntat amb altres persones.


4-      Sobre gustos

a)      Apunteu les cinc coses de menjarque us agraden més.
b)      Apunteu els cinc llocs on esteu millor.
c)      Apunteu cinc llibres que us hagin agradat.

            Contrasteu les vostres respostes amb altres persones.

5-      El destí dels diners

a) A què destinaríeu uns diners que us arribessin inesperadament?

 
6-      El vas i la copa

a) Argumenteu per què és positiva la relació entre el vas i la copa.


7-       El secret de la persiana

a)     Heu trobat alguna vegada alguna cosa inesperada en algun lloc?
(diners dins d’un llibre, una carta, un regal...)


8-      Que sigui ric

a) Apunteu en un paper a partir de quants diners creieu que una persona és rica. Contrasteu les vostres respostes amb les dels altres.


9-      La noia de Pedralbes

a) La protagonista d’aquest conte és una víctima de la societat en què li ha tocat viure?


10-   El petó

a)     Creieu que la Montserrat fa ben fet quan rebutja la proposta del seu antic amor, o que té un excés d’orgull?
b)     Penseu que val més estar sol que mal acompanyat?


11-   Ensenyar

                 a) Aquest conte parla del tòpic dels enamoraments entre professors i alumnes. Penseu que només és un tòpic?


12-   Somnis de paper

               a) Penseu quins són els vostres somnis i apunteu-los en un paper. Seguidament penseu si són possibles o estan fora de la realitat.


13-   La màgia de Gaudí

a) Busqueu informació sobre Gaudí. En grups de quatre persones, repartiu-vos la feina. Per exemple, una persona s’informa sobre la vida, una altra sobre l’obra, una altra sobre el modernisme en general, i una altra sobre l’època que li va tocar viure. Poseu en comú tota la informació i elaboreu un document sobre el personatge.


14-   El col.leccionista

a) Apunteu tot el que us agradaria col.leccionar si tinguéssiu prou espai.



15-  Geni de la informàtica

a) Feu una redacció en què parleu sobre els tòpics. Creieu que la protagonista d’aquest conte és atípica? Per què? 

1 comentario: